Niki Tuulella on kolme vaihtoehtoa ensi kauden sarjaksi —  MotoGP-jatko näyttää epätodennäköiseltä tallipaikkojen vähenemisen ja tulokaskuljettajien vyöryn takia: "Moni kuski tarvitsee viisi vuotta, ennen kuin alkaa pärjäämään"

Jos Niki Tuuli ei pääse sopimukseen minkään Moto2-tiimin kanssa, hän vaihtaa todennäköisesti Espanjan CEV-sarjaan. MM-sarjaan paluu on edelleen mahdollista, mutta siellä Tuulta kiinnostaa vain Yamahalla kilpaileminen.

Gold & Goose Photography/Gareth Harford

Tuuli toivoo olevansa viikonloppuna iskussa, vaikka selkäkivut vaivaavat häntä edelleen. Malesian osakilpailu on hänen tallinsa SIC Racing Teamin kotikisa.
Tuuli toivoo olevansa viikonloppuna iskussa, vaikka selkäkivut vaivaavat häntä edelleen. Malesian osakilpailu on hänen tallinsa SIC Racing Teamin kotikisa.

Ratamoottoripyöräilijä Niki Tuulella on kolme vaihtoehtoa ensi kauden sarjaksi. Tuuli haluaisi jatkaa kilpailemista MotoGP-sarjassa, mutta tällä hetkellä kisakuskin paikat ovat kiven takana.

Moto2-luokka on kokemassa ensi kaudeksi muutoksia, jonka myötä tallipaikat vähenevät kahdella kuljettajalla. Lisäksi Moto3-luokasta on Tuulen tietojen mukaan kuusi kuljettajaa tekemässä luokkanousun.

Tuulen nykyinen talli SIC Racing Team tiedotti jo elokuussa, että ensi kaudella sen Moto2-pyörää ajaa malesialainen Khairul Idham Pawi. Tuuli oli osannut varautua malesialaistallin päätökseen.

— Malesialainen tiimi haluaa malesialaisen kuskin ajamaan varsinkin, kun tiimi sai vain yhden paikan Moto2:een. Olen tiennyt koko ajan, etten tule jatkamaan tässä tiimissä, joten se ei ole vaikuttanut minun työskentelyyni, Tuuli vakuuttaa.

Vain Yamahalla pärjää

Entä ne vaihtoehdot? Niitä Tuulen taustajoukot Jouni Kauppilan ja Aki Ajon johdolla ovat kuumeisesti yrittäneet kartoittaa, mutta valmista sopimusta Tuulella ei ole vielä mihinkään suuntaan.

— Yritän tehdä kaikkeni, että saisin vielä paikan Moto2:een. Jos joudumme sulkemaan sen vaihtoehdon pois, lähden ajamaan Espanjan CEV-sarjaa Moto2-luokassa, Tuuli tipauttaa.

Ennen siirtoaan MotoGP-sarjaan kesken kuluvan kauden Tuuli ajoi Supersport-luokan MM-sarjassa Kallio Racingin ja PTR Hondan väreissä.

Paluu MM-sarjaan on kolmas, joskin epätodennäköisempi vaihtoehto. Seitsemän kymmenestä MM-sarjan päättyneen kauden kärkikuljettajasta ajoi Yamahan pyörällä.

— Sinnekin on vaikea saada tiimipaikkaa. Jos menestyä haluaa, on käytännössä ajettava Yamahalla, Tuuli sanoo.

Tavoitteena nopea paluu kuninkuussarjaan

Espanjassa Tuulelle riittäisi ainakin ottajia. CEV-kuvion toteutuessa Tuulella on ensi kaudeksi vain yksi tavoite: voittaa mestaruus ja vakuuttaa Moto2-tiimien johto antamaan imatralaiselle uusi mahdollisuus kuninkuussarjassa.

Tuuli kokee CEV-sarjan tarjoaman uranäkymän houkuttelevana, sillä sarja on toiminut ponnahduslautana useille MotoGP-suuruuksille.

— Uskon täysin, että pystyn luomaan uraa Moto2:ssa ja ajamaan sijoituksista kymppisakkiin, kun saan kokemusta. Moni kuski tarvitsee viisi vuotta, ennen kuin alkaa pärjäämään. Minä olen ajanut kuitenkin vasta kahdeksan kisaa.

Gold & Goose Photography/Gareth Harford

Tuuli jätti viime viikonloppuna ajetun Australian osakilpailun ajamatta loukkaannuttuaan harjoituksissa sattuneessa onnettomuudessa.

MotoGP-kausi vetelee viimeisiään. Tällä viikolla sarjaa ajetaan Tuulen tallin kotikulmilla Sepangissa ja kauden päätöskisa ajetaan kahden viikon päästä Valenciassa. Mediapyöritys Tuulen ympärillä on ollut Malesiassa kovaa.

— Kolme päivää putkeen on ollut haastatteluja ja kuvauksia aamusta iltaan, Tuuli kertoo.

Selkäkivut vaivaavat yhä

Tuuli jätti viime viikonloppuna ajetun Australian osakilpailun ajamatta loukkaannuttuaan harjoituksissa sattuneessa onnettomuudessa. Tuuli toivoo olevansa viikonloppuna iskussa, vaikka selkäkivut vaivaavat häntä edelleen.

— Tämä on tiimin kotikisa, ja haluan ehdottomasti onnistua fanaattisen malesialaisyleisön edessä. Tavoitteena on ajaa pisteille ja sijojen 10—15 kantturoille, Thaimaan kisassa pistetilinsä avannut Tuuli paaluttaa.

Ratatuntemus ei ole kisassa Tuulen puolella, sillä hän on ajanut Sepangissa ainoastaan kerran ja silloinkin sateella.

— Rata on täynnä tosi vaikeita mutkayhdistelmiä, Tuuli kuvailee.

Mielikuva kaudesta positiivinen

Tuulen mukaan Assen oli ennakkoon ajateltuna yksi niistä MotoGP-radoista, joilla hän odotti onnistumista. Tuosta viikonlopusta jäi kuitenkin muistoksi vain osittain amputoitu sormi, kun Tuuli kaatui aika-ajossa ja joutui sormileikkaukseen.

Mielikuva kaudesta on Tuulen mukaan kuitenkin voittopuolisesti positiivinen.

— Tämä on maailman kovin sarja ja pyörä on todella vaikea ajaa. Siihen nähden, että en ole testannut ollenkaan vaan ajanut vain kisaviikonloppuja, on mennyt hyvin. Parempaan en olisi pystynyt.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Kommentoidut