Ratamoottoripyöräilijä Niki Tuuli laittoi kaiken uusiksi: tiimin, pyörämerkin ja työkielen lisäksi vaihtuivat myös fyysisen harjoittelun perusteet — Supersport-luokan MM-sarja alkaa viikonloppuna Phillip Islandin radalla Australiassa

Imatralaiskuski Niki Tuuli kertoo oppineensa paljon debyyttikaudestaan.

Kai Skyttä

Niki Tuuli on valmis aloittamaan toisen täyden kautensa ratamoottoripyörien Supersport-luokan MM-sarjassa. Imatralaisen tavoitteena on ajaa viime vuotta tasaisemmin ja taistella kärkisijoista.

Niki Tuuli nosteli viime viikolla ajotamineitaan matkatavaroiden joukkoon kotonaan Imatralla.

22-vuotiaan Tuulen toinen täysi kausi ratamoottoripyörien Supersport-luokan MM-sarjassa alkaa viikonloppuna Phillip Islandin radalla Australian miltei eteläisimmässä kolkassa.

Käyn esimerkiksi joka päivä töissä, niin ajatukset ovat muualla kuin ajamisessa, enkä tee sitä kautta itselleni paineita. -Niki Tuuli

Tiimin ja pyörämerkin lisäksi imatralaispilotilla vaihtui täksi kaudeksi moni muukin asia. Kallio Racingin Yamahan ohjaksista brittitallin Hondan selkään hypännyt Tuuli laittoi ensimmäiseksi fyysisen harjoittelunsa uusiksi.

— Treenasin kyllä viime vuonnakin, mutta nyt siihen on panostettu vielä enemmän siltä kantilta, missä vaiheessa tehdään mitäkin. Harjoittelua on jaksotettu niin, että olisin kisoissa aina kaikkein vetreimmässä kunnossa, Tuuli kertoo.

Talvella harjoitusohjelmaan kuuluvat hiihto- ja kesällä pyörälenkit. Kuntosaliharjoittelu kulkee niiden rinnalla läpi vuoden.

Taustajoukkoihin on liittynyt myös fysioterapeutti, ja tavoitteena on muun muassa kehittää kuljettajan kykyä liikutella kroppaansa pyörän päällä eri ajotilanteissa.

— Liikkuvuusalueet on katsottu läpi ja tehty ohjelmat, miten niitä pystyy parantamaan.

Urheilijan pitää myös levätä, mutta toisaalta vapaa-aikaakaan ei saa olla liikaa.

— Käyn esimerkiksi joka päivä töissä, niin ajatukset ovat muualla kuin ajamisessa, enkä tee sitä kautta itselleni paineita. Yritän ottaa rennosti, enkä murehtia kaikkia asioita, vaan keskittyä olennaiseen.

Alkukausi oli yhtä oppimista

Viime vuonna Tuuli saalisti Supersport-luokassa yhden osakilpailuvoiton, yhden kolmossijan ja sijoittui yhteispisteissä seitsemänneksi, mutta varsinkin alkukausi oli yhtä oppimista.

Tuuli myöntää, että villillä kortilla edellissyksynä ajetut kolme kakkossijaa loivat ehkä vääränlaista uskoa omiin mahdollisuuksiin ensimmäisellä täydellä kaudella MM-sarjassa.

— Kun heti ei lähtenyt kulkemaan, ajamiseen tuli ylimääräistä puristusta. Sitten tuli kaatumisia ja muita. En viitsi edes alkaa selittää kaikkea, mutta kokonaisuus oli ihan erilainen kuin olin ajatellut. Nyt on paljon helpompi lähteä kauteen, kun tietää, miten asioita tehdään uudella tavalla ja mihin keskitytään enemmän.

Tuuli ajoi Yamahalla kuusi vuotta. Täksi kaudeksi hän siirtyi brittitalli PTR Hondan kuljettajaksi.

— Halusin, että ajamisessa pysyisi rentous, saisin uudet lähtökohdat ja pääsisin aloittamaan tavallaan alusta.

Hondan kisapyörä ei ole päivittynyt vuosiin, mutta Tuulen mukaan pyörän pitäisi olla kilpailukykyinen. Viime kaudella ranskalaiskuljettaja Jules Cluzel ajoi sillä MM-pisteissä kolmanneksi.

— Ainakin ensimmäisten testien perusteella totesin sen olevan hyvä pyörä, kun sitä oppii ajamaan. Espanjan Jerezissä ajetuissa testeissä vauhtini oli parempaa kuin ikinä, mitä olen siellä ajanut.

Brittien kanssa on pakko pärjätä englannilla

Yksi syy tutun suomalaistallin jättämiseen oli Tuulen mukaan myös se, että uran kannalta on tärkeää oppia käyttämään työkielenä englantia.

Portugalissa ja Espanjassa tammikuussa ajetuissa testeissä brittihenkilökunnan kanssa oli pakko pärjätä vieraalla kielellä, kun pyörää säädettiin.

— Oma englantini ei ole mitenkään täydellistä, mutta ensimmäiseksi kerraksi meni tosi hyvin. Tietysti jotain asioita en osaa kunnolla selittää, mutta kyllä ne ymmärtävät käsimerkkejä ja suomalaista englantia aika hyvin.

Kauden aikana kisapyörällä ei pääse kisojen välissä juuri ajamaan. Australiassa ja Thaimaassa ajettavien kahden ensimmäisen kaukokisan jälkeen on vain neljä päivää, joina pyörää saa koko vuoden aikana testata tiimin kanssa.

— Tietysti jos olisi omat pyörät, voisi lähteä ulkomaille ajamaan, mutta niitä ei nyt ainakaan tässä vaiheessa vielä ole.

Ajotuntumaa Tuuli pitää yllä ajamalla talvisin jäärataa, kesäisin supermotoa ja roadracingia.

MM-sarjan kärki tiivistyy entisestään

World Superbike -sarjaan kuuluva Supersport-luokan MM-sarja oli viime kaudella kärjestä tasainen. Tuuli veikkaa, että tällä kaudella kärki tiivistyy entisestään.

Mukaan on tullut uusia kovia kuskeja, kuten Aki Ajon entiset suojatit Mike di Meglio ja Sandro Cortese, jotka ovat molemmat voittaneet urallaan MotoGP-sarjan pikkuluokan maailmanmestaruuden suomalaistiimin kuljettajina.

Saksalainen Cortese teki kauden kynnyksellä sopimuksen Tuulen entisen tiimin Kallio Racingin kanssa.

Australian Phillip Islandilla alkuviikosta ajetuissa testeissä Cortesen vauhti oli heti kohdallaan. Saksalainen oli neljänneksi nopein, Tuuli oli parhaana Honda-kuljettajana vasta 11:s.

Cortesen ja di Meglion lisäksi sveitsiläisen Randy Krummenacher ja italialainen Raffaele De Rosa palasivat Superbiken puolelta 600-kuutioisten luokkaan.

— He tulevat varmasti olemaan kaikki ihan kärkikuskeja, kertoo Tuuli, jonka tallikaverina PTR Hondalla ajaa pohjoisirlantilainen debytantti Andrew Irwin.

Irwin on ehtinyt jo teloa itseään sen verran, että Australian avausosakilpailuun PTR Honda joutui ottamaan toiseksi kuljettajakseen tuurausmiehen.

Alkavan kauden sijoitustavoitteitaan Tuuli ei suostu naulaamaan.

— Tasainen kausi on oikeastaan päätavoite. Ja luokan kärkisijoista yritän tietenkin taistella.

Supersportin MM-sarjassa ajetaan tänäkin vuonna 12 osakilpailua, joista kahdeksan Euroopassa. Imatralaispilotille kokonaan uusia ratoja ovat Tshekin Brno ja El Villicum Argentiinassa.

SUPERSPORT-LUOKAN MM-OSAKILPAILUT
23.–25.2. Australia, Phillip Island
23.–25.3. Thaimaa, Buriram
13.—15.3. Espanja, Aragon
20.—22.4. Hollanti, Assen
11.—13.5. Italia, Imola
25.—27.5. Iso-Britannia, Donington
8.—10.6. Tshekki, Brno
6.—8.7. Italia, Misano
14.—16.9. Portugali, Portimao
28.—30.9. Ranska, Magny-Cours
12.—14.10. Argentiina, El Villicum
25.—27.10. Qatar, Doha

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet