Alkoholi, tupakka tai nuuska eivät paranna urheilusuoritusta — Vaarana ovat ennemminkin vamma, slaagi tai huono suoritus

Juha Rika

Alkoholi, tupakka tai nuuska eivät paranna urheilusuoritusta — Vaarana ovat ennemminkin vamma, slaagi tai huono suoritus

Vasara jyskyttää päässä ja nuuska liukenee huulessa. Syke on maksimissa, vaikka vasta on saanut kengännauhat solmittua.
Varsinkin viikonloppuisin moni lähtee pyyhkimään kankkusta pois liikunnalla tai valuttaa hikeä ulos pienessä siiderissä, kun kerran turnaus on.

Syke on maksimissa, vaikka vasta on saanut kengännauhat solmittua.


Miten alkoholi, tupakka, nuuska ja krapula vaikuttavat urheilusuoritukseen?

Alkoholi

Yhdestä alkoholiannoksesta ei ole merkittävää haittaa suoritukselle, mutta kaksi annosta heikentää jo merkittävästi koordinaatiokykyä, tasapainoa, hienomotoriikkaa ja reaktioaikaa. Loukkaantumisriski kasvaa paljon.
Alkoholi vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn ja hidastaa palautumista. Jos palautusjuomana käytetään alkoholia illalla, REM-unen ja melatoniini-hormonin erityksen häiriöiden vuoksi unen laatu huononee. Uni taas on tärkeimmistä elementeistä palautumisessa.
Alkoholi nostaa verensokeria, mutta laskee sen sen jälkeen tavallista matalammalle tasolle. Elimistöllä on käytössä vähemmän energiaa. Kun virtsaneritys lisääntyy, nestehukan vaara kasvaa erityisesti kuumassa.
Alkoholin vaikutuksesta veren laktaatti hajoaa maksassa normaalia hitaammin, eli liikunta on kertyvän maitohapon vuoksi tavallista vaikeampaa. Pintaverenkierron vilkastumisen myötä lihasten aineenvaihdunta hidastuu.
Erinomainen fyysinen kuntokaan ei suojele alkoholin haittavaikutuksilta.

Krapula

Maksimaalista suorituskykyä ei ole mahdollista saavuttaa krapulassa. Sydämen syke ja verenpaine ovat normaalia korkeammat ja tekevät liikunnasta raskaampaa. Elimistö ei ole ehtinyt toipua nestetasapainon ja aineenvaihdunnan vaihteluista, eikä hapenottokyky ole parhaimmillaan.
Krapula aiheuttaa myös alakuloa ja ärtymystä, minkä vuoksi suoritustaso voi olla normaalia alhaisempi. Krapulainen liikunta voi johtaa myös rytmihäiriöihin.
Kovan juhlimisen jälkeen on paras pitää vähintään yksi tai jopa kaksi lepopäivää ennen seuraavaa harjoittelukertaa. Ainoa suositeltu liikuntamuoto on kevyt kävely. The American College of Sports Medicine suosittelee, ettei alkoholia pitäisi nauttia 48 tuntia ennen urheilua.

Tupakka

Tupakointi vahingoittaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä ja siksi heikentää kestävyyskuntoa. Tupakan sisältämä nikotiini vähentää myös lihasmassaa ja lihasvoimaa. Tupakoija sairastuu muita useammin flunssaan ja muihin infektioihin. Sairaana ei voi harjoitella.
Häkä heikentää hapen kulkua sydämeen sitomalla veren hemoglobiinia, jonka tehtävänä on hapen kuljettaminen. Sydän yrittää korvata hapenpuutetta sykkimällä nopeammin, mikä kuluttaa happea entistä enemmän. Kun lihakset eivät saa tarpeeksi happea, ne väsyvät helposti.
Terva ärsyttää keuhkoputkia, jolloin seurauksena on limaneritystä ja yskää, joka haittaa hengitystä. Tupakoitsijan hapensaanti huonontuu, kun keuhkojen toimintakyky heikkenee.
Nikotiini nostaa tilapäisesti verenpainetta ja sydämen sykintänopeutta. Sydän rasittuu enemmän kuin normaalisti ja pulssi nopeutuu. Veren virtaus valtimoissa kiihtyy, mutta lihasten verenkierto taas vähenee.
Tupakointi saattaa haitata myös ravinnon hyväksikäyttöä ja lisätä joidenkin vitamiinien, kuten C-vitamiinin, tarvetta.
Kääntäen liikunta taas vähentää jonkin verran tupakoitsijan verenkiertohäiriöitä ja ehkäisee jossain määrin keuhkojen toiminnan laskua.

Nuuska

Nuuska sisältää nikotiinia jopa 20 kertaa enemmän kuin tupakka. Sen käyttö hidastaa palautumista, hermoston toimintaa ja refleksejä sekä huonontaa kestävyyttä ja pienentää lihasmassaa.
Tutkimusten mukaan nuuskaa käyttävillä urheilijoilla on 50 prosenttia suurempi riski saada lihas- ja luustovaurioita kuin nuuskaamattomilla. Sen lisäksi vammojen paraneminen kestää kauemmin.
Nikotiini supistaa verisuonia, jolloin lihasten verenkierto ja sitä kautta hapensaanti vähenee, ja nostaa verenpainetta ja kiihdyttää sydämen sykettä, mutta pienentää lyöntikapasiteettia. Nikotiinia käyttävän urheilijan sykereservi on kapeampi kuin muilla. Nikotiini heikentää myös aineenvaihduntaa.
Moni urheilija kokee nuuskan rauhoittavan ja piristävän, mutta nikotiini aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden. Jos elimistö ei saa nikotiinia, iskevät vieroitusoireet kuten levottomuus, väsymys ja keskittymiskyky heikkenee. Nuuskan rauhoittava ja piristävä vaikutus johtuvat vieroitusoireiden hoitamisesta nuuskalla.
Lähteet: Duodecim. lihastohtori Juha Hulmi, terve.fi, stumppi.fi, Smartmoves ja Olympiakomitean vastuulääkäri Maarit Valtonen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.