Ratamoottoripyöräilijä Niki Tuuli löysi tallipaikan myös Espanjan mestaruussarjasta — "CEV-sarjan myötä pääsen kilpailemaan ensi kaudella huomattavasti enemmän ja pitämään yllä tuntumaa Moto2-pyörään"

Tuuli ajaa myös uudessa sähkömoottoripyörien MotoE-sarjassa. Kilpailut eivät mene päällekkäin toistensa kanssa.

Kai Skyttä

Imatralainen Niki Tuuli ajoi viime kaudella 11 Moto2-luokan MM-osakilpailua ja pääsi pisteille kerran.
Imatralainen Niki Tuuli ajoi viime kaudella 11 Moto2-luokan MM-osakilpailua ja pääsi pisteille kerran.

Ratamoottoripyöräilijä Niki Tuuli kilpailee tulevalla kaudella MotoE-luokan ohella Moto2-luokassa Espanjan mestaruussarjassa. Tuuli liittyy CEV-sarjaan Team Stylobiken kuljettajana.

— Osallistuminen Moto2-luokkaan Espanjan kovatasoisessa mestaruussarjassa on erinomainen lisä kauteen MotoE:n rinnalle. CEV-sarjan myötä pääsen kilpailemaan ensi kaudella huomattavasti enemmän ja pitämään yllä tuntumaa Moto2-pyörään, Tuuli kertoo.

Imatralaispilotin tavoitteena on nousta takaisin MotoGP-sarjan Moto2-luokkaan kaudeksi 2020, jolloin ohjelmassa pitäisi olla myös ensimmäinen Kymiringin osakilpailu Suomessa.

Jos Moto2- ja Moto3-kisoissa tulee loukkaantumisia, niin yleensä menee niin, että CEV-sarjasta otetaan tuuraavia kuskeja tilalle. — Niki Tuuli

Uutta MotoE-sarjaa ajetaan ensi kesänä viiden MotoGP-sarjan Euroopan osakilpailun yhteydessä. Kausi on rytmitetty niin, etteivät MotoGP-kisat ja Espanjan mestaruussarjan osakilpailut mene päällekkäin toistensa kanssa.

Estorilin radalla Portugalissa huhtikuun alussa käynnistyvän CEV-sarjan Moto2-luokassa on seitsemän kilpailuviikonloppua. Joka viikonloppuna ajetaan kaksi kisastarttia viimeistä osakilpailua lukuun ottamatta.

— MotoGP- ja CEV-kisat eivät ole ikinä päällekkäin. Jos Moto2- ja Moto3-kisoissa tulee loukkaantumisia, yleensä menee niin, että CEV-sarjasta otetaan tuuraavia kuskeja tilalle, Tuuli sanoo.

Moto2-luokassa uudet moottorit

Supersportin puolella kautensa aloittanut Tuuli pääsi ajamaan viime kaudella 11 Moto2-luokan MM-osakilpailua ja ylsi pisteille kerran.

Hän harmittelee, ettei tallipaikkaa löytynyt tulevaksi kaudeksi, koska Moto2-luokkaan tulevat uudet Triumphin moottorit, mikä tasoittanee voimasuhteita. CEV-sarjassa ajetaan Hondan moottoreilla.

— Lähti oikeastaan hiton hyvin liikkeelle, mutta sitten tuli se loukkaantuminen, jonka jälkeen piti lähteä oikeastaan taas alusta, Tuuli viittaa kaatumiseen, jonka seurauksena häneltä amputoitiin sormenpää vasemmasta nimettömästä.

— Mutta ei mahda mitään. Ajetaan tämä kausi näin ja pyritään sen jälkeen takaisin MotoGP:n puolelle. Moto3-luokasta nousi paljon uusia kuskeja, ja muutenkin tallipaikat olivat tosi tiukassa.

MotoE-sarjassa Ajon riveissä

Sähkömoottoripyörien MotoE-sarjassa Tuuli kilpailee suomalaisen Ajo Motosportin riveissä. Tallipäällikkö Aki Ajo oli myös järjestelemässä imatralaiselle tallipaikkaa CEV-sarjasta.

MotoE-pyörää Tuuli testasi marraskuussa ja toiset testit ajetaan maaliskuun puolivälissä Espanjan Jerezissa. Siellä ajetaan toukokuussa myös MotoE:n debyyttikilpailu.

— Ensimmäiset fiilikset testien jälkeen olivat tosi positiiviset. Onhan sähköpyörä erilainen, mutta samalla tavalla sitä pitää viedä kuin moottoripyörääkin. Ääntä ei tule eikä ole vaihteita, ne ovat isoimmat erot. Hyvin pyörä oli kuitenkin tehty, siitä on hyvä lähteä kehittämään.

Yksi iso ero on myös ajokin paino. Sähköpyörä painaa 260 kiloa, noin sata kiloa enemmän kuin Moto2-luokan ohjus.

— Silti se ei ollut mikään kauhean kankean tuntuinen ajaa. Ja yllättävän hyvin se kulki.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset