Hyvä uutinen Ely-keskuksesta: Pyörätien rakentaminen Kaukopään Patotielle käynnistyy näillä näkymin syksyllä

Jatko onkin kiharaisempi juttu ja selviää vasta myöhemmin.

Stora Enso

Ensimmäisenä valmistuu pyörätie Karjalantien ja Kaukopään tehtaan rantaportin väliselle osuudelle, jossa on paljon raskasta liikennettä. Pyörätietä kaivataan myös Saimaata halkovan pengertien  varteen, mutta tämän osuuden toteutuksesta ei ole päätöksiä.
Ensimmäisenä valmistuu pyörätie Karjalantien ja Kaukopään tehtaan rantaportin väliselle osuudelle, jossa on paljon raskasta liikennettä. Pyörätietä kaivataan myös Saimaata halkovan pengertien varteen, mutta tämän osuuden toteutuksesta ei ole päätöksiä.

Patotien kevyen liikenteen raitin rakentaminen Karjalantien varresta Kaukopään tehtaan rantaportille käynnistyy todennäköisesti syksyllä.

Tiesuunnitelmaan tehdään lähiaikoina viimeiset päivitykset, ja kesäkuun alkuun mennessä käynnistyy maantielain mukainen käsittely, kertoo projektivastaava Hannu Moilanen Kaakkois-Suomen Ely-keskuksesta.

– Tämä tarkoittaa sitä, että suunnitelma on kuukauden ajan Imatran kaupungilla nähtävillä, jonka aikana hankitaan tarvittavat viranomaislausunnot sekä maanomistajien suostumukset.

Rahoitus on valmiina

Maanomistajia on kolme: Tornator, Stora Enso ja Imatran kaupunki.

Lupien saamisessa ei liene ongelmaa, sillä Stora Enso ja Imatran kaupunki ovat olleet käynnistämässä hanketta.

Nähtävillä olon ja lausuntokierroksen jälkeen hanke vaatii Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksynnän.

ELY kiirehtii Traficomin käsittelyä, jotta rakentaminen saadaan vauhtiin syksyn aikana.

Mari Pajari

Tänne se tulee. Patotien kevyen liikenteen väylän toteutus etenee, kun hallinnollinen prosessi lähtee liikkeelle ennen kesälomia.
Tänne se tulee. Patotien kevyen liikenteen väylän toteutus etenee, kun hallinnollinen prosessi lähtee liikkeelle ennen kesälomia.

– Todennäköisesti käy sillä tavalla, että maanrakennustyöt saadaan käyntiin ja aika pitkälle, mutta päällystäminen on ensi kevään asioita, Hannu Moilanen ennakoi.

Patotien kevyen liikenteen väylän rakentamiseen on varattu valtion budjetissa 300 000 euroa. Määrärahan riittävyys selviää urakkakilpailun jälkeen, kun kustannukset tarkentuvat.

Jatko avoinna

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan 700 metriä pyörätietä. Pyörätie päättyy tehtaan portin paikkeille.

Muun muassa Ruokolahden kunta on esittänyt toiveen, että Patotien kevyen liikenteen väylää jatkettaisiin Salosaaren suuntaan koko pengertien pituudelta.

– Pengertie on erillinen projekti, josta ei ole käyty vielä minkäänlaisia rahoituskeskusteluja Ruokolahden kunnan kanssa, Moilanen toteaa.

Pyörätien jatkaminen pengertien varteen tulee kalliiksi. Sille ei ole tilaa, vaan pengertietä tulisi leventää. Tämä onkin se kaikkein kallein kohta Patotien pyörätiestä, Moilanen mainitsee.

Pyörätien jatkoa pohditaan syksyllä, kun ELY laatii seuraavien vuosien esisuunnitelmaa. Moilanen pitää todennäköisenä, että hanke pääsee listoille. Varmaa se ei vielä ole.

– Kyseessä on yksi toivotuimpia raittihankkeita Etelä-Karjalassa.

Uusimmat uutiset