Valtio aikoo laittaa kaikki lossit ajamaan aikataulun mukaan — Myös Kyläniemen lossille muutoksia

Verkossa on meneillään kysely, jossa kysytään tienkäyttäjien kantaa aikatauluun siirtymisestä.

Kyläniemen lossille suunnitellaan aikataulua ensi vuoden alusta.
Kyläniemen lossille suunnitellaan aikataulua ensi vuoden alusta.

Valtion lauttaliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ely-keskus suunnittelee kaikkien Saimaan lossien siirtymistä aikataulun mukaiseen liikenteeseen vuoden 2020 alusta.

Lossiaikataulut sisältyvät lauttaliikenteen palvelutasopäätökseen, jonka ely-keskus tekee tämän kevään aikana. Vuoden 2020 alussa alkava liikenne myös kilpailutetaan tänä keväänä.

Tienkäyttäjät voivat kommentoida suunnitelmaa verkossa, lausuntopalvelu.fi-sivustolla 17. toukokuuta saakka.

Kuntien lausuntoja Varsinais-Suomen ely kyselee erikseen.

Kyläniemen lossille 20 minuutin vuoroväli

Suunnitelmat toisivat muutoksia Kyläniemen lossille. Esityksen mukaan kello 5-23 välisenä aikana lossi kulkisi 20 minuutin vuorovälillä. Siten lossi lähtisi kummaltakin rannalta kolme kertaa tunnissa.

Yöliikenne lossilla säilyisi, ja silloin se liikkuisi nykyisen palvelutason mukaisesti eli tarpeen mukaan.

Aikatauluun siirtyisivät esityksen mukana myös muun muassa Rongonsalmen, Kietävälän ja Hätivirran lossit Puumalassa sekä Kuparonvirran lossi Mikkelissä.

Aikatauluun siirtymistä perustellaan etenkin ympäristösyillä

Tieinsinööri Tapani Jaakkola Varsinais-Suomen ely-keskuksesta perustelee aikatauluun siirtymistä ennen kaikkea ympäristösyillä.

— Ilman aikataulua ajettaessa lautat jäävät usein vajaiksi, Jaakkola sanoo.

Jaakkola huomauttaa, että aikatauluun siirtyminen saattaa olla myös tienkäyttäjän etu.

— Etukäteen tietää, milloin lossi lähtee ja kummalla rannalla se on. Odotusaika saattaa jäädä nykyistä lyhyemmäksi, jos liikenne on aikatalutettu, Jaakkola sanoo.

Jaakkola huomauttaa, että saaristomeren 17 lossista vain neljä ajaa ilman aikataulua.

Saimaan lauttaliikennettä hoitaa Suomen lauttaliikenne Oy Finnferries lukuunottamatta Kietävälänsalmea. Siellä liikennöi Liikenneviraston oma Nestori-lossi, jonka kantavuus on 150 tonnia.

Nestori siirretään Liperin ja Rääkkylän rajalle Arvinsalmeen, jossa nykyinen 60 tonnia kantava lossi ei riitä. Kietävälänsalmeen siirretään 60 tonnia kantava lossi.

Tästä linkistä tienkäyttäjät pääsevät kommentoimaan Saimaan lauttaliikennettä koskevaa suunnitelmaa.